De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Re: Re: Drie gelijke cirkels in een cirkel

Ik snap dat transformeren van grafieken nog steeds niet goed....
Is er op het net ergens aanvullende info. over te vinden? Ik zou het zo graag goed snappen.
2 voorbeelden:
grafiek f(x)=10√x+50 krijg je alleen in beeld door de basisfuncties te transformeren? Welke basisfuncties?

dan de volgende
z(0)=200(1-10/0+10+100/(0+10)2)
dit krijg ik niet in beeld.
en dan moet ik het in beeld brengen door
grafiek z(t) in beeld te brengen voor 0$\leq$t$\leq$100
Is snap niet goed wat ze dan vragen....
Ik lees me suf in het boek maar vind niet dat de uitleg duidelijk is....
Wie kan me helpen?

Antwoord

Bij jouw eerste vraag lijkt het me duidelijk dat je moet uitgaan van de basisfunctie y = √x.
Ik zie niet precies hoe het functievoorschrift van f(x) in elkaar zit.
Mogelijkheid 1: f(x) = 10√(x+50). Je moet nu de basisfunctie 50 naar links verschuiven en het resultaat verticaal vermenigvuldigen met 10 t.o.v. de x-as.
Mogelijkheid 2: f(x) = 10√(x) + 50. Dat is simpeler, vermenigvuldig de basisfunctie verticaal t.o.v. de x-as met 10 en verschuif het resultaat 10 omhoog.
Dat moet toch te vinden zijn in je boek?

Jouw tweede probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het vergeten van de haakjes. Ik tik op de TI83 in: Y1=200(1-10/(X+10)+100/(X+10)2) en krijg dan de grafiek prima in beeld.

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Vlakkemeetkunde
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:19-5-2024